Türk Karaimler Litvanya, Ukrayna, Rusya, Türkiye ve Kırım’da
yaşıyorlar. Türkçe konuşuyor, Tevrat’a inanıyorlar. Anayurtları Karadeniz
kıyıları. 14üncü yüzyılda Germen hücümlarına karşı koymak isteyen Büyük Dük
Vyatautus’un daveti üzerine Dük’ün özel savaşçıları olmak üzere Baltık
bölgesine yerleştikleri düşünülmektedir. Türk olmayan Karaimlerin çoğu
İsrail’de yaşıyorlar. Türk Karaimleri kendilerini Karaylar olarak
tanımlamaktadırlar.
Kutlamaların,toplantıların ve dini eğitimin yapıldığı, dua
ettikleri mabede sinagog yerine kenesa diyorlar.
Erkeklerin başında Türk kimliğini belirten bir kep olur,
Osmanlı fesi , Özbek doppi’si gibi.
Hazar İmparatorluğu idaresindeki Kıpçak Türkleri’nin
torunları oldukları düşünülmektedir. Hazarlar, yedinci yüzyılda Hazar
Denizi’nin kuzey kıyılarından Karadeniz’e uzanan, beş yüz yıl hüküm süren,
Kağanı Yahudi dinini seçen, bugün Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı
forsundaki yıldızların yedincisi ile temsil edilen devlettir.
Karayca, Türk dil ailesinin Batı Kıpçak grubunda yer alıyor.
Yazım ögeleri Karaimler’in yaşamakta olduğu ülkelerin imla ve yazı sistemleri
ile bağlantılıydı. Yeni kuşakların dili öğrenmesi en az dört ayrı yazım
sistemini bilmelerini gerektirmekte. Bunlar, İbranice,Rusça, Polonezce ve
Lituanca. Birçok Avrupa dilinden alıntıları da olan bir Türk dili.
Gerçek Karaim olmak için ana babanın Karaim doğmuş olması
gerekir. Karışık evlilikler ve Karaim’e sonradan geçenler kabul edilmez.
Tevrat itikatlarının tek kaynağıdır. Talmud’u ve Mişna’yı
reddediyorlar, Tevrat’ın yorumları yerine Tevrat’a bağlı kalmak gerektiğini
savunuyorlar. Dini inançlar kitapta yazılı olduğu gibi algılanıyor. Zaten
Karaim, Kitaba bağlı olanlar anlamına geliyor. Duanın başlaması için on erkeğin
bulunması kuralı onlarda geçerli değil. Yahudiler et ile süt ürünlerini bir
arada yemiyorlar. Karaylar,aynı hayvanın eti ve sütü olmamak kaydıyla ikisini
birlikte yiyebiliyorlar. İbadethaneye ayakkabılarını çıkartıp giriyorlar.
Yevpatorya, Kırım’daki
kenesanın dış görünüşü
|
Yevpatorya, Kırım’daki
kenesanın dış görünüşü
|
Yevpatorya, Kırım’daki
kenesanın dış görünüşü
|
Sovyet yönetimi altında , kenasalar kapatılmış, Karaylar kimliklerini
gizlemek zorunda kalmışlar.. Göçler, sürgünler olmuş.
Sayılarının az olduğu biliniyor ama bugün dünyada kaç Karay
kaldı deyince bu sorunun cevabı bilinmiyor.
İstanbul’daki kenasa Hasköy’de. Fetih’ten sonra Hasköy’den
Karaköy’e uzanan bölge Karayların iskan edildiği bölge olmuş. Karaköy adının da
onlardan geldiği söyleniyor.
Ben 2010 yılında Yevpatorya, Kırım’da ibadete devam eden tek
Karay dini yapısını gezdim. İlerde, Litvanya’ya yolum düşerse Vilnius ve
Trakia’daki kenesaları da görmek isterim.
Bu yazıyı hazırlarken Ergun Çağatay’ın büyük emeği ile
hazırlanmış Türkçe Konuşanlar kitabından, Hayrullah Örs’ün Musa ve Yahudilik
kitabından ( Remzi Kitabevi ), Arthur Koestler’in On Üçüncü Kabile’sinden ( Say Yayınları ), Kemal Tayfur’un Atlas
Dergisi’nde yayınlanmış yazılarından yararlandım.
Yevpatorya, Kırım’daki
kenesanın iç görünüşü
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder