- 2. Dünya Savaşı sonrası.
- 1950’lerde Fransa’da, 1960’larda Amerika ve İngiltere’de, daha sonra; İtalya, Almanya, Latin Amerika’da gelişti.
- Romanın işlevi gerçekliği yansıtmak değildir.
- Nabokov, A. Robbe – Grillet, Vonnegut, John Fowles, Calvino, Thomas Pynchon, Borges.
- Kurmaca sorununu konu haline getirirler. Postmodernist yapıtlar üstkurmaca (metafiction) özelliğine sahiptir. Roman türünün yerleşmiş konvansiyonlarını vurgulayıp parodisini yaparlar. Önsözle, eleştiri ile alay gibi.
- Romanın uydurma olduğunun altını çizer.
- Sanatı bir tür oyun olarak görür. Yazar kurgulama eylemini okura bir oyun gibi seyrettirir.
- "Oyun için oyun", "kurgulama için kurgulama", "Öykü, sizin de oynayabilmeniz için oynanan bir oyundur." (Daha önce Freud, sanatın çocukluktaki oyunun yerini tuttuğunu söylemişti.)
-
Postmodern bir özellik de çerçeve sorunudur. Öykü içine öyküler yerleştirerek çerçeve kurma oyunları yaparlar.
-
Çeşitli dillere, üsluplara; (Osmanlıca, Türkçe, Öztürkçe) çeşitli söylemlere (biyografi, ansiklopedi, günlük, şiir, tiyatro, mektup) yer verilir.
-
Başka bir yapıtı ya da yapıtın bir parçasını başka bir bağlamda taklit ederler, yani pastiş kullanırlar.Yararlanılan Kaynaklar:
Berna Moran – Türk Romanına Eleştirel Bakış Cilt 2 , sayfa 261 – 290
15 Şubat 2013 Cuma
Edebiyat Dosyası 4 | Postmodern Roman
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder