Berlin Mısır
Eserleri Müzesi
|
- Güçlü kişileri uşak ve hizmetçileri ile beraber gömmekten vazgeçtiklerinde sanata başvurdular.
- Mısırlıların ilk estetler olduğu savunuluyor,
Mısırlıların zerafeti yarattıkları düşünülüyor.
- Ruhun gözde ikamet ettiği düşüldüğü için gözler çok büyük
çizilirdi. Siyah kuyruklu göz makyajı ruhani bir özellik taşır, heykelde gözün
çıkarılması, resimlerde gözün karalanması nefret edilen kişinin ölümden sonraki
hayatını söndürmek için kullanılan yöntemdi.
- Kolonu, bugün de uygulanan portre tarzını, büstü Mısır
yaratmıştır.
- Sanatın amacı toplumsal ve dinsel amaçlara hizmet
etmekti.
- Mısır’da işlevsel açısından üç sanat türü vardı:
Gündelik eşyalar ile ilişkili sanat (araçlar, tabak, çanak süs eşyası vs.),
ölüler için sanat (mezarlar, maskeler, mumya sandukaları "sarkofaj" vs.), tapınak sanatı (tanrılara,
firavunlara, rahiplere adanan sanat)
Berlin’deki Mısır
Eserleri Müzesi’nden
|
- Toplumsal açıdan bakıldığında ise halk sanatı ve rahip
zümresine dayanan, mezar ve mabetlerde görülen yüksek sanattan
bahsedilebilir.
- 3000 yıl boyunca eski Mısır sanatı neredeyse hiç
değişmedi. Devamlı olması ve geniş bir sahaya etki yapması yüzünden Mısır
sanatı için milli bir sanattır denebilir. Batı Avrupa sanatında zevkin
bir yüzyıl içinde tamamen değiştiği görülür. Mısır’da ise 20 yüzyıl boyunca
üslup hiç değişmemiştir.
- Mimari, gemicilik, takvim, resim ve heykel, şiir ve
düzyazı, oymacılık ve kakmacılık, tıp, mumyacılık, taş işçiliği, dokumacılık,
dans, çömlekçilik, kuyumculuk, cam ve madeni eşya işçiliği, süs eşyası
alanlarında önemli eserler yaptılar. Kazılarda bulunan en eski cam ürün
MÖ 5500 yıllarına ait olup Mısır’da bulunmuştur. Dericilik de çok ileriydi.
- Abanozu, fildişini işliyor kakma yapıyorlar, ahşap
üzerine altın kaplayabiliyorlardı.
- Dokumacılıkta çok ileri idiler. Dokudukları ketenin
kalitesine 20. yüzyıla kadar ulaşılamadı deniliyor.
- Mısır’da sanatçı basit bir üreticidir. Yapıtların şanı
bunları esinleyen Tanrıya aittir. Bu yüzden de Mısır sanatı hemen hemen tümüyle
adsızdır.
- Portre resimleri ve heykelciliği önemlidir. İnsan ruhunun
yüz benzerliği sağlanırsa diri kalacağına, sonzuza kadar yaşayacağına
inanıyorlardı.
- Vücut bozulursa ya da kaybolursa ruhun mumyada , resimde
, heykelde, yaşamaya devam edeceğine inanıyorlardı.
![]() |
Eski Mısır’da gömü
yerlerinin de hiyerarşisi vardı: Krallar Vadisi, Kraliçeler Vadisi,
Asiller Vadisi, İşçiler Vadisi gibi. Bu fotoğraf Kraliçeler Vadisi’nden.
|
- Eski Krallık döneminin sanat eserleri durgunluk hissi
verirken Yeni Krallık döneminde eserlere hareket geliyor, simetri kayboluyor.
- Akhenaton Mısır’ ın ilk gerçek düşünce ve sanat devrimini
yaptı.Sanatçıları gerçekçiliğe yöneltti. İnsanların tabii halleriyle
göstermelerini istedi. Daha önce resim ve heykel insanları idealize ediyordu.
Bu dönemde hiciv ve mizah da gelişti. Cinsel içerikli sanat yayıldı. Bu
firavunun ölümünden sonra da ifade özgürlüğü, hiciv ve mizahtan tamamen
vazgeçilmedi.
- Osiris’in Dramı her yıl piyes şeklinde canlandırılırdı.
Dram sanatının ilk örneklerindendir. Orta Doğu ve Yunanistan’ da trajedinin
gelişmesini etkilemiştir.
- 4. yüzyılda Kopt Devri başlar. Mısır Hristiyan
sanatı, yine Mısırlı olarak kalmıştır.
- Kopt Devri sanatta gerileme yaşattı derler ama, "Bu
devirde hayal gücünün ilk belirtileri görülür", diyor Herbert Read.
(Kopt = Hristiyan Mısırlı)
- 9. yüzyılda da İslam Sanatı başlar.
- 14-15 yüzyıllarda son derece güzel İslam sanat örnekleri
verilir.
- "19. yy başında Avrupa sanatının 'yıkıcı etkileri' Mısır’a ulaşır. Bu zamana kadar Mısır sanatında devamlı bir gelişme görülür",
diyor Herbert Read.
Berlin’deki Mısır
Eserleri Müzesi’nde bulunan yapıtlar, Mısır ile Almanya arasında sorun olmaya
devam ediyor.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder